Mensen vinden dat ik ‘zo’n gemakkelijk paard heb’, ze zeggen dingen als ‘Jij hebt makkelijk praten met zo’n paard’ en ze bedoelen dat het alleen aan Kyra ligt dat we zoveel bereiken. Ja, van de buitenkant lijkt mijn paard heel slim en gemakkelijk in omgang. Dat komt omdat ik daar, achter de schermen, dagelijks veel tijd en energie aan besteed.

Mijn ‘geheim’

_example_equestrian_goal_hippologicMijn ‘geheim’ is het stellen van doelen en op basis daarvan een stappenplan schrijven voor mijn dagelijkse training. Om mezelf op het juiste pad te houden, schrijf ik dingen op in mijn trainingsdagboek en hou ik mijn voorgang bij in een logboek. Wanneer ik een doel behaal, vier ik dat en maak ik er een foto of video van.

Trainingsdip? Zo kom je eruit

_paard-in-water_hippologicWanneer ik het gevoel heb dat ik vastloop in onze training of ‘helemaal niets bereik’, pak ik mijn trainingsdagboek en logboek. Daarin kan ik precies zien wat mijn uitgangspunt was en dan realiseer ik me hoeveel ik al bereikt heb, ook al zit ik nu even in een dip. En dat werkt altijd supermotiverend!

Trainingsdagboek

Het bijhouden van een trainingsdagboek is een simpele maar zeer doeltreffende manier om bij te houden hoe Kyra en ik ons ontwikkelen. Het zorgt ervoor dat ik altijd op koers blijf en in de juiste richting ga. De richting van mijn paardendroom!

5 Manieren om je voortgang bij te houden

#1 Gebruik een (school)agenda om bij te houden wat je elke training bereikt hebt. Formuleer je voortgang altijd op een positieve manier. Dat is heel belangrijk, want als je je zelf afkraakt, lees je het nooit meer terug!

Je kan je agenda in je zadelkast leggen of thuis bewaren. Maak het een gewoonte om direct na je training of wanneer je thuiskomt even 1 of 2 minuutjes tijd te nemen om je aantekeningen te maken.

In plaats van een agenda kun je ook Post-It papiertjes gebruiken (een kleur voor elke discipline:blauw voor rijden, geel voor grondwerk, groen voor vrijheidsdressuur) en in een glazen pot stoppen. Leuk om aan het eind van het jaar terug te lezen over alles wat goed ging.

#2 Gebruik Word.doc om je trainingen bij te houden. Dit maakt het ook heel gemakkelijk om je notities te copy-pasten en op je sociale media te delen.

Een ander voordeel van Word is dat ook gemakkelijk je foto’s van je bereikte doelen aan eraan kan toevoegen. Dat maakt het nog leuker om terug te lezen!

Het nadeel is dat het enige discipline vergt om bij thuiskomst direct achter de pc te _weekend_starts_here_smile_paard_hippologickruipen om je verslag te schrijven. Het is verbazingwekkend hoe snel je je training van 2 dagen geleden eigenlijk alweer vergeten bent, als je überhaupt nog weet wat je precies gedaan hebt en hoe het ging.

#3 Creëer een fotoboek als je niet het schrijverstype bent, kun je met behulp van foto’s je vorderingen vastleggen en bijhouden. Ik neem zelf elke maand foto’s van mijn behaalde doelen, zie de foto hierboven van Kyra in het water of de foto rechts van Kyra die ‘lacht’.

Aan het eind van het jaar selecteer ik van elke maand de mooiste foto’s of de foto’s van de doelen die het meest voor mij betekenden. Van die foto’s maak ik een fotoboek. Dit is de mooiste manier om je voortgang met je paard te delen met je vrienden.

Een fotoboek maken is een super keuze voor als je een jong paard hebt die volop in de groei is. Het is de beste manier om te zien hoe ze veranderen van maand tot maand._training_journal_horse_training_hippologic

#4 Gebruik een Excel sheet om je vorderingen bij te houden. Dit is de meest bewerkelijke methode. Je moet vooral elke stap van je training zorgvuldig plannen en uitschrijven zodat je daarna alleen de datum hoeft in te vullen waarop je het (deel)doel behaalde. Dat is een zeer nuttige maar ook zeer tijdrovende manier van plannen. Eigenlijk is dit alleen voor zeer ervaren trainers. Ik ben er ooit aan begonnen, maar het was me te veel werk. Geen aanrader.

#5 Maak een videodagboek. Dit, mijn lieve lezers, vergt moed om te doen: je moet jezelf filmen terwijl je aan het leren bent. Het is meestal ‘work in progress’ en ziet er dus niet altijd gelijk geweldig uit.

De eerste babystapjes op weg naar je grote doel zijn meestal voor een buitenstaande niet indrukwekkend om te zien. Voor mij wél omdat ik weet dat de basis eigenlijk altijd het moeilijkst is. Uit ervaring weet ik ook dat als de basis eenmaal goed is, de rest van het te trainen gedrag een ‘koekie’ is. Op termijn.

Als je last hebt van zelfkritiek is dit misschien juist een goede oefening in het positief formuleren van je vorderingen.

Nadeel van deze manier is dat het je zal opvallen dat je jarenlang dezelfde jas draagt bij de paarden, maar als je -net als ik- een schimmel hebt is het reuzeleuk om te zien hoe je toverbal elk seizoen een beetje meer van donker naar wit verkleurd.

Persoonlijke voorkeur

Ik gebruik zelf een combinatie van alle bovenstaande manieren, behalve #4.

Wat is jouw favoriete manier om je training bij te houden? Of heb je een app die je gebruikt? Laat het een berichtje achter.

Sandra Poppema

PS Als je hulp kunt gebruiken bij het vaststellen, het plannen en het behalen van je paardendoelen schrijf je dan in voor mijn vierweekse online cursus ‘Set Your Equestrian Goals and Achieve them’

 

