Een paar weken geleden kwam ik op een Engelse blog van een honden(clicker)trainer een leuke gadget tegen: een trainingskalender.

5 Minuutjes trainen per dag

HippoLogicZoals elke clickertrainer weet, kan je met slechts 5 minuten trainen per dag al een enorme vooruitgang boeken in je training. Toch verwachten we vaak teveel van onszelf en zijn we zelden tevreden met 5 minuutjes trainen.

Hoe kun je jezelf motiveren én een tevreden gevoel krijgen ook al doe je sommige dagen maar één korte sessie? Door je trainingsdagen bij te houden op een kalender.

Simpel!

Het idee erachter is heel simpel: je neem een kalender en elke dag dat je traint met je dier mag je een vinkje zetten. Het maakt niet uit hoeveel sessies je hebt getraind of wat de resultaten zijn. Train je, dan vink je die dag af, train je niet, dan laat je het open. Simpel! Zo werkt het:

Dat werkt toch niet!

Ik dacht ook: is dat echt motiverend? Zoiets simpels? Maar, ja het werkt wél! Ik vind het fantastisch als ik de dag mag afvinken: ‘getraind’. Ik gebruik een groene stift, want groen associeer ik met ‘goed’ gedaan. Ik word er erg blij van.

Waarom dit wel werkt

Je hersenen houden niet van ‘half werk’ en daarom motiveert het: je hersenen zijn geprogrammeerd een taak af te ronden of er niet aan te beginnen als de taak te groot lijkt. Klinkt dat bekend?

Kun jij slechts een halve wortel aan je paard geven of alleen de onderste lade van de afwasmachine uitruimen?

Of voel je je al ontmoedigd als je denkt aan ‘het trainen van je paard’? Is dat laatste het geval dan heb je te ‘taak’ te groot gemaakt en helpt het als je deze in kleine behapbare stukken kan onderverdelen. Zodra je weet ‘wat je volgende (kleine) stap’ in training is, begint de inspiratie- en motivatiesappen weer te stromen.

Inzicht in je trainingsschema

Ik ben in april begonnen met mijn trainingskalender. Het geeft me veel inzicht, en ik heb mijn verwachtingen aangepast. Ik had ergens nog in mijn hoofd dat ik  ‘altijd in het weekend lekker ga rijden en trainen’.

Alleen… mijn situatie is veranderd: sinds december werk ik in de weekenden bij de dierenbescherming bij de paarden/boerderijdieren. Na 8 uur lang op de boerderij gewerkt te hebben, ben ik moe en kom ik niet meer toe aan trainen van Kyra. Ik bleef echter wel dat ontevreden gevoel houden als ik niet trainde in de weekenden, want dat is wat ik (nog) in mijn hoofd had._Track_Training_Calendar_hippologic

Hoewel ik onbewust de verwachting had: ‘weekenden zijn om te rijden’, blijkt uit mijn kalender dat mijn training er juist op zondag bijzonder vaak bij inschiet. Ik heb nu mijn rijdagen verplaatst naar maandag, woensdag en vrijdag. Clickeren doe ik bijna altijd wel, ook in het zadel. Dat geeft een enorme opluchting. Nu hoef ik mezelf dus niet meer op mijn kop te geven als ik in het weekend niet rij of train.

Kalender

Het bleek onmogelijk om begin april nog een kalender te vinden in de winkel. Ik was echter zo geïnspireerd dat ik per se een kalender wilde hebben! En wel meteen! Ik ben daarom zelf aan de slag gegaan. Het koste me een paar uurtjes uur voordat ik mijn speciale HippoLogic kalender klaar had, maar ik ben er superblij mee!

Wil jij ook mijn Engelstalige kalender hebben? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief (je kan je direct ook weer afmelden) om de link naar de download te ontvangen. Klik hier: Ja ik wil ook zo’n gratis ‘Track Your Training Calendar’ (Engelstalig) hebben!

Werkt het?

Ik zou graag van jou willen weten of het ook voor jou werkt. Meld je aan voor de Happy Herd Facebook groep waar je andere clicker trainers vind en deel jouw trainingsmaand met ons!

Bedankt

Dank je wel, Anne Bachewich van All Dogs Are Smart voor je inspirerende blog.

Ik zou zeggen neem een kijkje bij Anne, ze heeft nog meer te zeggen over het hoe en waarom van een trainingskalender.

Sandra Poppema 

HippoLogic (Hippo = paard, Logic = wetenschap)

Heb je hulp nodig met het overschakelen of beginnen met clickertraining dan kun je een online privé coaching sessie of een video beoordeling van jouw training bij mij boeken. Galoppeer naar HippoLogic’s website.

Wil je meer weten over mijn online cursus Set Your Equestrian Goals & Achieve them, volg dan deze link.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

