Rita, het Onbenaderbare Muildier maakt vooruitgang! Ze is nog steeds onbenaderbaar, na een paar weken training. Ze gaat onmiskenbaar vooruit.

Het doel van haar training -op dit moment- is niet zo zeer een nieuw gedrag aanleren, maar haar helpen haar houding ten opzichte van mensen te helpen veranderen. Verbeteren, zodat ze zelf een beter, minder stressvol leven heeft. Het gaat om het opbouwen van Vertrouwen.

Schrik en vluchtgedrag in Rita is gemakkelijk getriggert.

Targeting, een van de Key Lessons

Zoals altijd als ik met getraumatiseerde dieren werk, focus ik op Vertrouwen opbouwen. Dat begint met Voorspelbaarheid. Rita moet kunnen vertrouwen dat ik niets onverwachts doe (wat haar trauma triggert).

Haar flight instinct is zeer gevoelig. In deze foto schrok ze van iets dat achter mij gebeurde. Het duurde meerdere minuten voor ze weer naar haaar voerbak durfde, maar ze at niet meer.

Vertrouwen opbouwen

Praktisch gezien betekent dit dat ik ‘regels’ maak waaraan ik me hou:

  • Click = Appetitive. Een appetitief iets dat het dier wil hebben en voor wil werken. Iets van waarde, iets leuks. Voor het dier.
  • Na de bridge (click) zet ik een bakje neer met voer. Door een bakje te gebruiken kan ze van veraf zien waar de beloning op te halen is.
  • Ik geef haar ruimte door van het bakje voer weg te lopen. Ver genoeg zodat ze genoeg vertrouwen heeft er heen te gaan. En te eten. Iets dat ze in het begin regelmatig oversloeg. Ze ging wel richting de voerbak, maar weigerde te eten. Men heeft haar in het verleden geprobeerd te verdoven door medicijnen in haar enige voer te stoppen. Daardoor wantrouwt ze eten. Voer is letterlijk een poisoined cue.

De training: Het Begin

Nadat ik Rita de regels van het clickeren snapte, kon ik beginnen met het bekrachtigen voor ‘in een bepaalde richting’ gaan.

Getraumatiseerde Muildieren clicker trainen kost tijd en geduld. En vaardigheden!

Ze kreeg zowel voor ‘richting mij’ als voor ‘richting de target gaan’ een click. Ik heb mijn target stick in een pion gestoken. De pionnen liggen altijd in de paddock om mee te spelen. Ze is niet bang voor de pion.

Ik vroeg me soms af of ze de target überhaupt opmerkte. Ze leek meer interesse te hebben in mijn kant op te lopen voor een click en een voerbeloning, waarna ik me dan ook nog eens verwijderde: dubbele bonus!

Choice & Control

Ze had op een gegeven moment door: ‘Sandra benaderen geeft én voer én ze gaat weg van mij. Dat is interessant!’

Daardoor duurde het langer voor ze interesse in de target toonde. Dat geeft niet, het is erg belangrijk dat ze interactie initieert! Iets dat ze in het begin echt niet wilde. Ze liep telkens ver weg en ze at ook lang niet altijd het voer. Soms duurde het 5 minuten voor ze het bakje wilde benaderen, en een hapje nemen kon nog veel langer duren! Zie onderstaande video.

Ik heb het stukje 16 x versneld, want het is tergend om tot 5 minuten te wachten na de click voor het voer wordt benaderd.

Gelukkig is ‘Rita ruimte geven‘ ook een bekrachtiger (ik loop weg), maar daarvoor moet ik haar wél eerst benaderen (aversief/stress!). Ik moet het voer neerzetten/aanbieden. Inmiddels heb ik die aanpak veranderd.

Ik heb de opzet van de trainingsomgeving een aantal keer verandert voor ik een manier vond die zo min mogelijk angst in Rita veroorzaakt. Ook herhaling helpt: voorspelbaar worden. Voer neerzetten dan omdraaien en weglopen.

Clean loop

Ik wilde namelijk voorkomen dat de click ging betekenen Sandra komt. Wegwezen! Ik wilde een clean loop creëren: Target-click-naar voer toe. In plaats van targetclickiets engs komt (mens)- weglopen- iets engs gaat weg– naar voer. Dus ben ik haar op afstand van de target gaan voeren. Eerst met een treat tube, maar dat werkte niet.

Het is nog niet perfect. Door het voer telkens op dezelfde plek te presenteren, hoop ik ook op dat vlak voorspelbaar te worden. Ik kies een afstand die groot genoeg is, zodat ze niet weg hoeft te lopen… Soms lukt dat niet.

Soms regent het, en werken we in de open stal waar Rita droog kan staan. Ze houdt niet van regen in haar gezicht. Dat verandert de opzet, want er is minder ruimte. Ze wil aan de open kant, dus daar hou ik rekening mee. Dus in de video loopt ze nog steeds weg als ik het voer kom brengen. Ik heb al weer nieuwe ideeën *).

Vooruitgang

Het duurde echt lang in vergelijking met andere dieren, voor Rita wilde gaan targeten. We zijn op een tijdelijk plateau gekomen, waar het leek of ze niets beters wist dan ‘bij de target te staan’. Aangezien ze al een paar keer de target veel dichter had benaderd en zelfs had geïnspecteerd zijn dat moeilijke momenten: click je of wacht je af tot er nog iets beters komt…

Ik wil een hoge RoR (rate of reinforcement) aanbieden, en dat is mijn puzzel. Het is een muildier. En ook een ernstig getraumatiseerde. Er zit geen flow in, dus ik moet uitzoeken wat ik kan veranderen zodat ik wel flow krijg en mijn RoR omhoog kan.

Rita staat bij de target. Dat is een click waard!

Bij alle andere dieren die ik heb getraind, kreeg ik al snel de reactie “Je hebt geclickt, waar is het voer?!”, terwijl bij Rita de reactie vaak is: “Je hebt geclickt, dus nu ga ik opnieuw beslissen of ik dat voer wil benaderen, of ik het wel vertrouw en of ik het wel wil…” Dat betekent dat target training tergend langzaam is. Voor mij, dan!

Rita maakt duidelijk heel veel vooruitgang, niet alleen in training maar ook in haar gedrag naar het personeel, de vrijwilligers en zelfs de bezoekers van de ezelopvang waar Rita woont.

Tergend langzaam, dat targeten

Rita eet haar voerbeloning. Wanneer ze klaar is, wacht ze. Dan besluit ze of ze opnieuw de target wil benaderen… Soms wel. Soms niet. Wanneer ze de target benadert (of een ander gewenst gedrag doet) en ik click en het voer aanbied, dan wordt er opnieuw besloten: gaat ze er heen of niet. Of wanneer…

En wanneer ze het voer benaderd wordt er opnieuw een weloverwogen beslissing gemaakt: ga ik het eten Of niet…

Het wordt beter nu ik telkens 2 dezelfde beloningen aanbied. In het begin kom het hele proces veel tijd nemen:

Gewenst Gedrag -> click + voer aanbieden: Rita loopt weg ( 1 minuut) ->Voer benaderen (3-6 minuten), Voer eten (3-6 minuten), klaar zijn voor het volgende gedrag.

Zelfs met het doel een hoge RoR (en lage criteria) te hebben kost elke click 10- 15 minuten. Dat is langzaam in vergelijking met paarden of andere dieren waarmee ik gewerkt heb.

Is ze daadwerkelijk een afweging aan het maken of is ze in freeze of conflict? Ik begin de verschillen te onderscheiden. Op basis hiervan pas ik de aanpak van mijn training aan. Gelukkig heb ik videomateriaal, want dit is een onmisbaar trainingsgereedschap.

Muildieren een vak apart

Muildieren staan erom bekend dat ze echt anders reageren dan paarden en zelfs anders dan ezels. Een getraumatiseerd muildier is daarom een extra uitdaging.

Heb jij ervaring met clickeren van ezels of muildieren? Wil je jouw ervaringen hieronder delen? Wat vind jij het grootste verschil tussen een ezel, muildier of paard clickertrainen?

*) Update: de training direct na het schrijven van deze blog had clean loops waardoor mijn Rate of Reinforcement echt vele malen hoger was! Een nieuwe video zal op mijn YT te vinden zijn. Abonneer op mijn YouTube kanaal om niets te missen van Rita’s training.

Meer trainingsvideos en gedetailleerde updates over Rita’s training komen beschikbaar in de HippoLogic Clicker Training Academy.

Sandra

Sandra Poppema BSc Equine clicker trainer